Søg i denne blog

lørdag den 2. august 2014

Marengs med choko eller karameltvist

Der har været gået lidt ferie i den, først to uger i Aalborg, så en uge i sommerhus og derefter har jeg faktisk bare arbejdet og arbejdet hele den her uge.. Og bom, så er det 1 august og man skal forestille at have haft ferie i halvanden måned?! Hold da op jeg synes tiden går hurtigt og jeg føler slet ikke jeg har haft ferie så længe.. Men heldigvis gør det ikke så meget, når man føler tiden er blevet brugt godt til at se en masse savnede mennesker, slappe af, tage til stranden, cafebesøg og arbejde lidt hist og her. I min ferie rus kom jeg på min nattevagt kl. 4 om morgenen lidt til at love at have kage med den efterfølgende nat og når man har lovet sådan noget så duer det altså ikke at skuffe. Og så var det simpelthen så længe siden jeg havde bagt noget af mit absolutte yndlings snask - marengs. Min mor og jeg bagte dem en del da jeg var barn, men jeg kunne simpelthen ikke huske mængde forholdet så måtte lige rundt på nettet og snage. Så faldt jeg over den her opskrift (http://chocolat.dk/tag/marengs) hvor der var smeltet chokolade i og det fik jeg lyst til at prøve. Jeg har før lavet med karamel og det er altså også stjernegodt. Der smelter man bare lidt smør og sukker på panden i stedet for chokolade i vandbad. Jeg fik desværre rørt chokoladen lidt for meget ud, så de blev mere brunlige end hvide og brune. Men de smagte altså fortrinligt og havde ligepræcis den klæghed inden i som jeg godt kan li. Her kommer opskriften

Du skal bruge til (12 store eller 24 små marengs)

  • 3 æggehvider - behøver altså ikke være pasteuriserede
  • 150 g sukker
  • 1/2 tsk æblecider eddike
  • 75 g mørk chokolade 

Hvis man vil lave karamel bruges i stedet for chokolade:
Smelt sukkeret op panden, tilsæt derefter fløden og giv det hele et opkog. Herefter smeltes smøret i blandingen
  • 125g sukker
  • 125g fløde
  • 25 g smør


Tænd for blusset og kom chokoladen i et vandbad. Tricket her er at vandet IKKE må koge for så bliver chokoladen for varm og bliver grødet. Vandet skal ligge lige under kogepunket og brug helst en glasskål hvis du ligger inde med sådan en :) Hvis du laver karamel versionen vent da til du har pisket hvider og sukker, før du laver den flydende karamel.
Imens piskes æggehviderne. Pisk på "the old fashion way" med håndkraft. Pisker man med elpisker bliver de ikke luftige nok og man kan ikke få dem helt stive. Det er hårdt arbejde, men det giver altså det bedste resultat og marengs'ene bliver lækre og knasende. Når hviderne er pisket så stive at skålen kan vendes på hovedet tilsættes lidt sukker og der piskes igen til det er rørt godt ud. Fortsæt med lidt sukker af gangen til alt sukkeret er pisket i. 
Når chokoladen/karamellen er smeltet, vendes det meget forsigtigt og endelig ikke for megen i æggehvide massen. 




Til sidst sættes rustikke klatter på en bageplade med en spiseske eller med sprøjtepose.
Bages ved 110 grader i 50min - 1 time og lad dem herefter stå på eftervarmen til ovnen er kold. 
Kan med rette serveres til en lækker is her i sommervarmen :) 
Enjoy! :) 









Ingen kommentarer:

Send en kommentar