Søg i denne blog

søndag den 3. august 2014

Kerneboller med smæk på!

Det må siges at have været en rigtig søndag i dag. Vi passer pt. hus for min svigermor og dagen er gået med at sove længe, ordne praktiske ting, se tv og for mit vedkomne bage :) Min kæreste valgte den lidt mere aktive version og cyklede en lang tur. Men så passede det jo også perfekt, at han kunne komme hjem til nybagte grovboller - det havde han da heller ikke nogen protester mod! 
At bage er en af mine yndlingsbeskæftigelser og jeg har faktisk også brugt en del af eftermiddagen på også at se andre bage i Den Store Bagedyst på dr.dk. Så får jeg bare sådan lyst til at bage brød og dekorere flotte kager i massevis. Men det er jeg desværre ikke helt så dygtig til (endnu?) som dem på tv, men man må jo godt drømme lidt... 
Derfor skal i nu ikke snydes for opskriften på disse søndags eftermiddags kaffe boller i den lidt sundere version. De er kort sagt springfyldt med kerner, nemme at bage og med et lille sødeligt tvist af banan. Jeg har brugt en hel banan i denne opskrift fordi jeg godt kan lide den lidt sødlige smag det giver :)

Det skal du bruge til 12 stk: 


  • 50g gær
  • 2 dl mælk
  • 1 spsk sukker
  • 1 banan
  • 0,5 dl olie 
  • 2 tsk salt
  • 2 spsk skyr
  • 100g hvedemel
  • 100g andet mel - jeg brugte 50g durummel og 50g fuldkornshvedemel 
  • 200 g blandede kerner - jeg brugte 50g græskarkerner, 50g solsikkekerner, 50g knækkede rugkerner og 50g hørfrø
  • 1 æg til pensling
Sådan gør du: 

Gæren smuldres i en stor skål og mælken varmes til den er fingervarm. Mælk og gær blandes og gæren røres ud. Tilsæt 1 spsk sukker og lad det stå 5 min. Imedens moses bananen og blandes godt med olie og salt. Når det er godt rørt sammen, blandes det med mælk, gær og sukker. Tilsæt 2 spsk skyr og de kerner du nu ønsker at have i. 
Til sidst tilsættes mel og herefter skal dejen hæve ca en time et lunt sted



Før hævning og efter hævning. Dejen skal være klistret og du skal ikke have fingrene i den :) 
Tænd ovnen på 200 grader. Hvis du ligesom jeg elsker solsikkekerner, så lav 12 små cirkler med solsikkekerner og placer bollerne oven på dem med en spiseske. Så får de en sprød bund af solsikkekerner. Herefter pensles bollerne med æg og drysses med flere kerner eller havregryn hvis man har lyst til det :) De bages i 18 min og har herefter godt af at køle lidt af på en rist inden servering.






Lige til en god gang søndags kaffe i haven :) Enjoy!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar