Søg i denne blog

torsdag den 7. august 2014

Citron/mynte sorbet

Vi er så heldige i denne uge at have selskab af et VIDUNDER af en ismaskine, fordi vi passer hus for min svigermor. Og det er farligt, for så opdager man, at man (næsten) ikke kan leve uden sådan et monstrum.... Jeg må dog i første omgang nyde godt af den resten af den her uge, for jeg har ikke hverken råd eller plads i mit køkken til at investere i sådan en. Buuuuuuuh :( 
Jeg synes man får så mange gode ideer når man har ferie - måske fordi der pludselig er overskudsplads oppe på øverste etage og der bliver plads til at komme med spontane geniale inputs. Som her den anden aften hvor jeg helt umotiveret udbryder: "Citron og mynte - det er en god ide!". Hvorefter min kæreste kigger underligt på mig og jeg får tilføjet: "Ja altså, i sorbet?". Det er jo ikke en opfindelse af den dybe tallerken, men han måtte give mig ret i at det lyder godt! I forgårs afprøvede vi den så. Og ganske rigtigt, det var en rigtig god ide! Jeg vil dog sige at den skal serveres som en lille opfrisker, evt. inden den rigtige dessert eller blot som en lille friskerdessert efter hovedretten. Det er ikke noget man kan spise litervis af (det kan man jo ellers), for den er dejlig syrlig og frisk. Vi har tidligere på ugen også lavet grapesorbet og den er også ustyrligt lækker. 
Her erstattes citronsaften bare med grape :) 
Here it goes:

Det skal du bruge til 800 ml sorbet, nok til 6 pers:

  • 3 stilke frisk mynte
  • 230 ml vand
  • 300 ml friskpresset citronsaft (ca. 6 citroner)
  • Revet citronskal af 1 1/2 citron
  • 200 g sukker
  • 2 cl. gin
Sådan gør du:

Pres saften fra citronerne og lad den stå lidt - så flyder evt. kerner ovenpå. Hak i mellemtiden mynten fint. Hæld herefter vand, sukker, gin, mynte og citronskal i. Stil den i køleskabet 1-2 timer og lad den trække. Hvis du er så heldig at have en ismaskine, hældes den deri og lad stå i ca. 1/2 time. 
Hvis ikke skal man kontinuerligt tage den ud af fryseren ca hver halve time og røre i den, indtil den har den ønskede konsistens. 
Enjoy! :)






Ingen kommentarer:

Send en kommentar