Søg i denne blog

onsdag den 5. november 2014

Morbær-liscius!

Ja for hold da op! Det er lige hvad de er! Jeg blev så begejstret i morges da jeg prøvede dem, altså morbær, på min sædvanlige morgenskyr og måtte straks reportere på instagram! :) 
Og det er lækkert med til afveksling ind i mellem. Jeg faldt over dem i superbrugsen mellem en masse andre urtekram produkter og jeg skulle egentlig have haft tranebær og blåbær. Men det havde de ikke og så var jeg lidt tvunget ud i at prøve noget nyt. Så de tørrede morbær røg ned i kurven. Jeg ristede dem i går aftes i ovnen ved let varme (ca. 50 grader) og så lagt til at køle natten over. 
Jeg kan afsløre, at de får de en helt karamel agtig smag når de bliver ristet på den måde i ovnen og er et blændende supplement på skyr, evt. med et par stykker æble i tern. YUM! Det var min lille morgenoptur på en skoledag der bød på gigt, gigt og gigt i undervisningen, med et lille pift af smertestillende medicin.. 

Nu har jeg så siddet og søgt lidt på de hersens morbær (fordi jeg ikke lige kunne overskue at læse mere om gigt), og det viser sig at de ikke bare smager godt, men også indeholder en masse rigtig gode ting! Blandt andet A, C, og E vitamin og folat som jeg beskrev i mit tidligere indlæg om avocado (se her: http://bendixbakes.blogspot.dk/2014/10/avocado-fantasico.html). Herudover en del protein af sådan et lille bær at være og en antioxidant kaldet resveratrol som bla. også findes i rødvin. Nye studier har vist at denne lille antioxidant er medvirkende til at cellerne bedre kan reparere sig selv og skulle derfor virke beskyttende overfor cancer. En lille sidebemærkning er at morbær i kinesisk medicin betragtes som blodrensende og øger blodcirkulationen til organer og væv. 
Så dem skal man altså bare spise løs af! De smager også virkelig god bare som snacks her til eftermiddagskaffen :)

Et lille kost indlæg på en regnvejrsfuld onsdag. Nu vil jeg have mig en lille eftermiddagslur, for jeg skal undervise fra kl. 18-22 i aftren.... Så må man godt ;) 















Ingen kommentarer:

Send en kommentar