Søg i denne blog

torsdag den 27. oktober 2016

Lidt utraditionelle italienske kødboller i tomatsovs m. frisk pasta

Og hvorfor er de så utraditionelle.. Jo, herhjemme har vi efterhånden en lille spilopmager på 6 mdr der skal til at have kød i sin mad (det skal hun i næste uge) og jeg synes lidt det er en udfordring. En ting er grøntsagsmos, grød og frugtmos. Det kan man købe sig ud af, hvis man nu ikke liiiige er overskuds mor og laver det selv. Vi skifter lidt mellem de færdiglavede og det hjemmelavede. Freja spiser med største fornøjelse begge dele og det er jo bare dejligt!
Nu er vi så nået dertil at hun skal til at have kød..... Den er lidt værre, for der er man nødt til selv at lave det hele.. Hun kan selvfølgelig få lidt torskerogn, men jo ikke hver dag.
Jeg synes i forvejen godt det kan være et puslespil at få til at gå op, med at lave mad til os selv, og jeg er endda så heldig at have Peter hjemme på barsel!
Men hvis man nu skal til at lave mad til os OG til Freja bliver det hurtigt en ret tidskrævende opgave.

Så jeg er gået lidt i tænkeboks i forhold til at finde på nogen retter, hvor det kød vi spiser også kan spises af Freja. Man må ikke stege kødet til de små, der må ikke være for meget salt i og det skal selvsagt være noget der ikke skal tygges alt for meget. Så allerede her er en del begrænsninger, der skal tages hensyn til.

Jeg har lidt en pasta craving for tiden, helst frisk pasta, men ellers bare pasta i alle afskygninger. Og så havde jeg lyst til tomat sovs. Så hvad var bedre end italienske kødboller i tomatsovs med frisk pasta?
Traditionelt set stager man kødbollerne og sætter dem herefter i ovnen sammen med tomatsovsen.
Jeg har denne gang forsøgt mig med at koge kødbollerne, simpelthen for at vi så ville kunne lave et par stykker til Freja også. Og det lykkedes faktisk ret godt hvis jeg selv skal sige det. De smagte, på trods af den manglende stegning, af rigtig meget. Jeg har tilføjet lidt krydderurter og balsamico til farsen for at give smag.
Man kan selvfølgelig også vælge at stege kødbollerne på helt traditionel vis og herefter lade dem simre lidt i ovnen sammen med tomatsovsen.

Senere på ugen kommer endnu en kageopskrift, på en lyserød fondant babyshowerkage, som jeg lavede til min venindes babyshower denne weekend :)

God torsdag aften!

Italienske balsamico-kødboller i tomatsovs til 4 personer

Det skal du bruge:

Kødboller

  • 500g hakket oksekød 7-10%
  • 5 spsk balsamico eddike
  • 1 æg
  • 1 kvist frisk timian, hakket 
  • 2 fed hvidløg
  • 0,5dl hvedemel, evt lidt rasp hvis du har
  • Salt og peber efter smag
Tomatsovs
  • 5 store tomater
  • 1 stort hvidt eller rødt løg
  • 3 fed hvidløg
  • 1 hakket chili
  • 1 dåse tomatpurre 
  • Kogevand fra kødbollerne
  • Frisk timian og basilikum
  • salt og peber
  • 1 pk frisk pasta
  • 1 squash

Sæt en gryde over med vand til det koger. Rør alle ingredienserne godt sammen til en fast fars og form små runde kødboller.
Jeg kan bedst lide at kødbollerne er små, andre kan lide dem større, det er smag og behag.
Kog dem 3-5min og tag dem herefter op af vandet. Såfremt du har en 6 mdr baby der skal have mad, ligesom mig, tages kødbollerne fra nu.
Gem kogevandet til tomatsovsen

Hak løg og hvidløg fint. Svits dem i olivenolie. Tilsæt herefter tomater, chili og krydderurter. Lad det stå og koge godt sammen ca. 10 min. Tilsæt så kogevandet fra kødbollerne samt lidt tomatpurre. Lad det simre ca 20 min, men gerne længere. Smag til med salt og peber.
Tip: Hvis du ikke har så lang tid til at lade sovsen stå og simre, kan det være en god ide at tilsætte lidt grøntsags bouillon :)
Når tomatsovsen er kogt tilsættes kødbollerne og lad det simre ca. 5 min.

Vi har det der med så fint et ord hedder en spiralizer - det er et apparat der kan lave grøntsags strimler som man f.eks. kan bruge til pasta. Vi laver tit halv pasta og halv grøntsagstrimler.
Jeg plejer at koge pasta 3 min og så tilsættes squash strimlerne og koger med yderligere 2 min.
Server evt. med revet parmesan :)






 En spiralizer






Ingen kommentarer:

Send en kommentar