Søg i denne blog

fredag den 4. august 2017

Børnevenlige weekend vafler

Jeg synes det kan være lidt svært at variere Frejas morgenmad. Hun kan rigtig godt lide havregrød, så længe hun ikke får det hver dag og må spise det selv... Det er altså ikke altid jeg lige orker at have havregrød over hele gulvet fra morgenstunden af, så ind i mellem laver jeg små bananpandekager eller også får hun lidt brød. Youghurt kan også gå, men så er der igen samme problem med at det bliver smurt ud over det hele. Og i dag var en af de dage hvor jeg ikke orkede at skulle vaske gulv fra morgenstunden. Så i stedet for de sædvanlige pandekager, blev der eksperimenteret med morgenmadsvafler. Det er blevet lidt en udfordring, efter jeg har fået cøliaki for så skal hvedemelet erstattes af noget andet - i hvert fald for at jeg kan spise dem.
Vaflerne er nemme for hende at spise selv og de kan varieres mht. topping. I dag lavede jeg jordbærkompot til, fordi det er fredag og sidste rigtige feriedag inden vi går i gang igen på mandag. Peter er startet i KBU i tirsdags og jeg har lige en reeksamen (YAY jeg glæder mig) i lungemedicin d. 16 og Freja skal tilbage i dagpleje, som i øvrigt er verdens bedste dagpleje, på mandag. Jeg tror hun glæder sig til at have nogle andre børn at lege med, for jeg er ved at være lidt kedelig.

Hvis I ikke vil hvad I skal have til morgenmad i morgen er dise her et godt bud, måske efter en skål youghurt og et blødkogt æg :) 

Morgenmadsvafler med jordbærkompot (ca. 5 hjertevafler)

Vafler
  • 100g havregryn
  • 1 æg
  • 1/2 banan
  • 1 tsk vaniljepulver
  • 1 tsk. sukker
  • 2 tsk HUSK (den grønne)
  • 3 dl mælk
  • Kokosolie til stegning

Jordbærkompot
  • 100 g jordbær
  • 2 tsk sukker 
  • 2 spsk vand
  • lidt vaniljepulver

Mos bananen godt og bland alle ingredienserne sammen og lad det stå og hvile en 10-15 min. Medens dejen hviler kan du lave jordbærkompotten. Lad det hele få et opkog og sku derefter ned for temperaturen så det står og simrer. Det passer med at det er færdigt når vaflerne er klar :) 
Jeg tænker at man faktisk godt kan lave dejen om aftenen, lade den hvile i køleskabet natten over og have den klar til dagen efter, men jeg har ikke prøvet det. 
Vaffeljernet varmes op til højeste temperatur.
Jeg bruger smagsneutral kokosolie til at smørre vaffeljernet med, fordi det er godt til at klare de høje temperaturer og giver en sprød skorpe :) 
Spises straks med jordbærkompot og friske bær. Vi havde blåbær og det fungerede super godt!
God weekend!







Ingen kommentarer:

Send en kommentar