Søg i denne blog

søndag den 29. juni 2014

Sommerspidskåls salat - YUM!


I dag var der koteletter i køleskabet der skulle bruges. De blev købt lidt i hast og jeg havde overhovedet ikke lige overvejet hvad der skulle laves til. Jeg kommer fra et hjem hvor vi ikke ligefrem har fået traditionel dansk mad, så jeg har ikke lige en standdart opskrift på koteletter liggende i baghovedet.. Så ind i føtex med mig og jeg ELSKER føtex. De har altid alt ting. Der i blandt spidskål på bud og altid modne avocadoer. Nu er jeg gået hen og blevet ret stor fan af spidskål fordi jeg synes det er så alsidigt og smager rigtig godt! Æbler og spidskål er rigtig godt i kombination og siden jeg bare elsker avocado skulle der selvfølgelig også det i salaten. Med hensyn til koteletterne endte det i en lidt, på forhånd, kedelig version uden dip eller sovs. Men men. Så er det her man hiver sin fars vidundermiddel frem - grilpanden! Jeg fik den af ham i sidste weekend hvor jeg var på besøg og hold nu op! Hvor kunne den lige trylle en kedelig kotelet om til saftigt, lækkert kød med et hint af gril. Hvorfor opdager jeg først det nu? Nå. Men det var aldeles vellykket, og her kommer opskriften på spidskålssalaten jeg endte med at lave dertil:

2 pers (4 afhængig af hvad der serveres sammen med)
Det skal du bruge:


  • 1/2 spidskålshoved
  • 1 avocado
  • 1 æble, gerne lidt syrligt
  • en god håndfuld mandler
  • sesamfrø efter smag
  • 3 spsk olivenolie
  • 1 spsk honning el. sirup
  • 3 spsk æblecider eddike
  • salt + peber
Hak spidskålen fint og skær æblerne i tern. Bland olivenolie, honning, æblecidereddike, salt og peber til en dressing og bland godt sammen med spidskål og æble. Rist mandler på panden og hak dem groft. Sesamfrøene får også en tur på panden og blandes i salaten sammen med mandlerne. 
Avocadoen kan enten skæres i tern og puttes i eller bruges som pynt ligesom jeg har gjort her :) 
Jeg tror faktisk at granatæble havde smagt fantastisk i også, plus at jeg elsker farven. Men det kom jeg først på da jeg kom hjem, så det må blive næste gang. 





Nu vil jeg nyde en kop iskaffe og så smutte på nattevagt. I morgen har jeg lidt planer om at jeg skal have afprøvet en opskrift på ingefærsirup, som min søde veninde Signe fortalte mig om her den anden dag. Tror den kan gøre sig rigtig godt både i salater, men i den grad også i nogle lækre sommerdrinks! Men først arbejde og muligvis en anelse søvn i morgen tidlig ville være godt også. Rigtig god søndag aften derude! ;) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar