Søg i denne blog

tirsdag den 8. juli 2014

Chili, cheddar og choritzo - er en rigtig rigtig god kombi!!

I dag var dagen hvor jeg skulle hjem. Hjem til Aalborg og mor. Det er altså en lidt lang tur, specielt når man skal køre kl. 06.30........ Så jeg tænkte, at der selvfølgelig skulle noget bagværk med til at stille sulten på turen. I går var min veninde og jeg nede og få bagels til frokost, og det blev jeg lidt inspireret af. Min absolutte favorit er med choritzo i chili/cheddar bagel. Mmmm :) Så hvorfor ikke putte de tre ingredienser sammen i et brød? Det gjorde jeg så i går aftes og kombinationen er usædvanlig god hvis jeg selv skal sige det.
Jeg havde glemt, at jeg ikke havde mere bagepulver, og da det var for sent til at hente noget, blev de altså en anelse tunge. På trods af det, blev ingrediens kombinationen klart godkendt af min mand, som troligt testsmager alle mine eksperimenter ;)  Opskriften minder meget om madmuffins, men denne her kan også bruges med gær i stedet for bagepulver, så skal mælken lunes og puttes i inden æggene. Så kan man få små boller i stedet for muffins :)
Nu er jeg godt hjemme i Aalborg og sidder med touren i baggrunden, nye danske ærter og blogger - life is good!
Her kommer opskriften:

Det skal du bruge, ca 12 stk:

  • 2 dl mælk
  • 1 tsk bagepulver (evt. 25g gær)
  • 2 æg
  • 2 spsk creme fraiche
  • 0,5 dl olie 
  • ca. 300g mel
  • 2 chilifrugter (jeg brugte en grøn og en rød)
  • 150g revet cheddar 
  • Choritzo efter smag 
Hvis man laver boller og ikke muffins, smuldres gæren, mælken varmes til den er fingervarm, bland de to og gæren røres ud. Herefter er fremgangsmåden den samme :) 
De to æg slåes ud, og piskes luftige. 

Mælk (hvis man ikke bruger gær), creme fraiche og olie blandes i og røres ud. 
Hak chilifrugterne fint, riv choritzoen i små stykker og kom halvdelen af osten i. Til sidst blandes melen i lidt efter lidt, til man har en klistret dej. Hvis du bruger muffins forme så beregn ca. en spsk dej pr. form og ellers lidt mere hvis du laver bollerne :) Drys lidt revet ost på bollerne.
Bages i 12 min ved 200 grader

Vi spiste dem til morgenmad i dag, men brødene egner sig også rigtig godt som tilbehør til en varm suppe, på en kold vinterdag.
Beklager de manglender billeder, men min computer driller og vil ikke uploade. Håber de kommer senere! Indtil da, enjoy! :) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar