Søg i denne blog

torsdag den 3. juli 2014

Madbrød med oliven og soltørrede tomater

Godmorgen, her klokken to om eftermiddagen... Er lige vågnet fra en faktisk helt helt ok nattevagt, og sidder her ved køkkenbordet med min faste morgenmad bestående af skyr m. hjemmelavet musli, blødkogt æg og kaffe - det har jeg spist hver dag (næsten) i to år nu og jeg fungerer slet ikke om morgenen hvis jeg ikke har fået det. Selvfølgelig kun hvis der ikke er rundstykker, brunch eller andet lækkert på morgenbordet ;)
Nå, men det var jo egentlig slet ikke morgenmad det her indlæg skulle handle om. Det skulle handle om det her fantastiske madbrød jeg fik bikset sammen her den anden aften. Se det er her hvor jeg normalt ikke får skrevet ned, hvor meget jeg har puttet i af de forskellige ting, men men. Det gjorde jeg nu fordi jeg tænkte at I selvfølgelig skulle have del i opskriften hvis det blev godt. Og det blev det. Så her kommer den :)

Det skal du bruge:


  • 50g gær
  • 50g smør
  • 2 dl mælk 
  • 3 spsk fromage frais
  • 1 tsk sukker
  • 1 1/2 tsk groft salt
  • 1/2 glas soltørrede tomater 
  • ca. 400g hvedemel
  • Oliven efter smagen god håndfuld krydderurter (jeg brugte timian, basilikum og rosmarin
  • 3 spsk olivenolie til pensling
Smuldr gæren i en stor skål. Smelt smørret i en lille gryde og hæld mælken i og varm det op til det er finger varmt. Hæld mælk/smør blandingen over i skålen med gær og rør til gæren er opløst. Tilsæt sukker og rør et lille minuts tid. Herefter tilsættes fromage frais, salt, soltørrede tomater og oliven. 
Til sidst tilsætte melet lidt efter lidt til man har en smidig dej, der kan æltes godt sammen med hænderne eller på røremaskinen hvis man er så heldig at have sådan en :) 
Form brødet på en bageplade, så det ca. er halvanden cm tykt. Lad det hæve i 15 min og tænd ovnen. Bland krydderurterne med olivenolien og pensl brødet. 



Brødet bages i 20 min ved 220 grader








Kan bruges både som tilbehør til mad og som sandwich brød til madpakken - enjoy :) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar