Søg i denne blog

onsdag den 27. august 2014

Tilbage til skole, dejlige mennesker og.. madpakker

Efter en fantastisk dejlig uge i Kroatien, som jeg i øvrigt har forelsket mig hovedkulds i, blev det i mandags, dagen hvor jeg vendte tilbage til forelæsnings slides, holdundervisning, bøger der er blevet en del tungere (pyh ha) og madpakker - tilbage til dem senere. 
Heldigvis var det også tilbage til en masse dejlige mennesker, som jeg har set alt for lidt i løbet af sommeren. Blandt andet en kær veninde som har sejlet 6 uger på de syv verdenshave, som jeg skal drikke kaffe, hygge og knævre med hele eftermiddagen i morgen. Derfor er der i skrivende stund havregryns-småkager i ovnen - en af de nemmeste ting i verden at bage, men for syv søren hvor smager de godt :) Jeg glæder mig i hvert fald til at spise dem, til en god kop kaffe og fremragende selskab. Opskriften, som jeg har fået af min svigermor, følger selvfølgelig længere nede på siden :) Ellers kan jeg faktisk rigtig godt lide at gå i skole, eller på uni som det vel egentlig hedder. Jeg elsker, at jeg læser noget der kan blive ved med at fascinere mig og selvom det er hårdt ind i mellem, så er det bare det hele værd. 

Nå, tilbage til madpakkerne. Jeg har bare aldrig været fan af madpakker. For det første måske fordi jeg er sååååå dårlig til at stå op i god nok tid, til at få lavet noget lidt mere spændende end en klap-sammen-rugbrød og et æble.. Derudover har jeg brug for at kunne holde mit blodsukker ret stabilt i løbet af dagen, ellers går jeg simpelthen død, når min hoved skal fyldes med ny viden om at redde mennesker fra 8-16. Så jeg går og prøver at udvide mit "kan laves dagen før" madpakke. Endnu bedre - noget der kan laves i weekenden og bare tages op af fryseren i løbet af ugen. Jeg har mine madmuffins der altid er en sikker vinder - både hos mig og hos min kæreste, som slet ikke kunne forstå at jeg havde brug for at udtænke andet.... Well, variation er et hit for at alt det gode ikke bliver kedeligt :) 
Så jeg går i tænkebox og resultaterne kommer selvfølgelig op herinde. Indtil da, må I nøjes med nogen lette, men ikke så kreative tiltag. I eftermiddag bagte jeg flere små chokorugbrød - lavet på snydepelse måden med rugbrødsblanding fra levevis god 80% chokolade. De var på mystisk vis forsvundet mens jeg var til træning i går aftes... Så er han vist heller ikke mere modstander af nye tiltag ;) 
De er i hvert fald vildt lette at lave når man ikke skal igennem hele rugbrødsmøllen (som jeg i øvrigt snart skal i gang med igen!) og så er de rigtig gode som madpakke snack. Prøv det - det er let og godt :) 
Nå, havregryns-småkage opskrift, så lidt læsning om hjertesygdomme med en kop kaf og en prøvesmåkage --> så 'to bed'! 

Du skal bruge:

  • 100g havregryn
  • 75g smør
  • 1 æg
  • 125g sukker
  • 1 spsk mel
  • 1 tsk bagepulver 
  • 1 tsk vaniljesukker
Smelt smørret i en gryde og vend havregrynene i. I en anden skål piskes æg og sukker tykt og vend mel, bagepulver og vaniljesukker heri. Bland det hele sammen og brug en ske til at sætte kagerne ud på bagepladen. Der kan maks være 9 stk på en bageplade. 
Bages i 8-10 min ved 200 grader. Kagerne må gerne være gyldne i kanten. Tag dem ud og lad dem køle af - så skal de nok størkne :)







Ingen kommentarer:

Send en kommentar