Søg i denne blog

lørdag den 10. januar 2015

Baileys cheescake med sprød bund!

Jeg har forsømt bloggen lidt på det sidste, for de fleste af mine timer foran computeren går lige pt med enten eksamenslæsning (igen igen) eller lejlighedssøgning. Heldigvis bliver den sidste del afsluttet i morgen, hvor vi skriver under på kontrakt på den mest charmerende lejlighed midt i Odense fra d. 1. marts! Jesus jeg glæder mig til at have lidt mere end 37 kvm, til to personer :)
Så forhåbentlig bliver der lidt mere tid til blog, bagning og boliginspiration den næste tid!

Jeg var hjemme i Aalborg her i julen og traditionen tro var vi 8 piger til 1. jueldag hos Rikke. Det er altid skide sjovt og vi får sunget en masse gamle klassiskere og drukket en hulens masse bailey.
I den forbindelse kom jeg til at nævne, at jeg havde lavet Baileys cheescake til hele volleyholdet sidst vi spiste sammen. Og den har jeg lovet Rikke at ligge på bloggen.
Jeg havde i et dameblad, engang jeg var på vagt (på psykiatrisk må man godt læse på arbejde) læst om en cheescake med baileys. Og den har hærget i tankerne lige siden. Så da alle volleypigerne kom til holdhygge, var det jo en oplagt dessertmulighed. Jeg kunne dog ikke finde opskriften, så det blev lidt et mix af forskellige brudstykker opskrifter. Men den blev altså rigtig god! Specielt bunden blev sindssygt lækker! Dog synes jeg godt at der kunne have været mere baileys i, men det må jeg lige huske til en anden gang. Det er lidt en smagssag, så start stille og roligt og så er det jo tilladt at smage til undervejs ;) Den skal ikke bages, men bare stå i køleskabet 1-2 timer, og så tager den ikke ret lang tid at bikse sammen. Så grap en flaske baileys, saml en flok dejlige damer og byd på cheescake!
Jeg har desværre ingen billeder af den, men den skal faktisk bare pyntes helt enkelt med revet chokolade og de små lilla kandiserede violer.

Here it goes!

Bund:

  • 10-12 dadler uden sten
  • en god håndfuld mandler 
  • 8 digestive kiks
Top:
  • 1 pk flødeost naturel (den billige fra Lidl er HELT ok)
  • 5 dl skyr (Youghurt, Creme fraiche virker også fint!)
  • 2 tsk vanilje sukker 
  • 100g hakket mørk chokolade
  • 15 spsk baileys 
  • 6 blade husblas
Pynt:
  • Kandiserede violer
  • Revet chokolade/chokoladespåner
Hak mandlerne godt. Pil stenene ud af dadlerne. Hvis du har en god blender kommes det hele heri og blendes til en klistret, men stadig crunchy masse. Hvis du ikke har en rigtig god blender, så hak mandlerne så fint som muligt og knus kiksene og ælt det sammen med dadlerne. Pres massen ud i en springform (ca. 22cm i diameter) og stil den i køleskabet en halv times tid. Medens det sætter sig, laves "cheesen". 
Læg husblas i blød i koldt vand i ca 10 min. 
Bland ost, skyr/youghurt/creme fraiche og vaniljesukker i en stor skål. 
Smelt husblassen over vandbad eller i mikroovnen og lad den køle lidt af inden den røres sammen med ostemassen. Tilsæt bailey lidt efter lidt, og til sidst den hakkede chokolade. Hæld ostecremen ud over den kolde kiksebund og stil den i køleskabet i ca. 2 timer. Man kan jo variere og købe en af de lidt sjovere Bailey varianter - mint,  chokolade eller coffe. 
Pynt med revet chokolade og kandiserede violer og server til en god kop kaffe eller endnu bedre, et godt glas portvin! God weekend :) 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar