Søg i denne blog

torsdag den 29. januar 2015

Vintersalat med rødbeder

Rodfrugter.... Kan faktisk godt spises rå. Og smage hamrende godt. Så er de i tillæg sunde, fyldt med fibre, jern osv... Men jeg er altså lidt et sommermenneske, både hvad omhandler vejr, men bestemt også på madfronten. Jeg bliver hurtigt træt af alt det her tunge, varme mad, sammenkogte retter og jeg skal komme efter dig. Men jeg må sige, at den her salat faktisk næsten kan snige sig ind under en sommerkategori, bare med vintergrøntsager.
Jeg havde egentlig lidt glemt den, for det er en jeg begyndte at lave for mange år siden, efter inspiration fra et eller andet ligegyldigt dameblad. Men nu var det ligesom sidst på måneden og vi havde en forfærdelig masse rødbeder og æbler der skulle bruges. Så må man jo tvinge sig selv til at huske gamle opskrifter og det var et meget glædeligt gensyn må jeg sige.
Det synes jeg I skulle have del i :) Vi spise det med en god hakkebøf, toppet med lidt gedeosterest fra køleren.
Here it goes:

Tilbehør til ca. 4 personer (ca. 10 min)


  • 2 store rødbeder
  • 1 syrligt æble
  • 1 rødløg
  • Feta ost (mængden er afhængig af hvor pjattet du er med feta - mig, jeg elsker det!)
  • 2 håndfulde solsikkekerner
  • 3 spsk rapsolie
  • 1 spsk eddike
  • 1 tsk honning
  • salt og peber

Tænd for en pande på max varme. 
Medens pladen varmer, skæres rødbeder og æbler i mundrette tern, og rødløget i halve ringe. Bland det hele sammen med fetaosten.
Hæld solsikkekernerne på panden og hold godt øje med dem! De skal bare lige ristes og blive gylnde. Når de er det, tages de af panden og sættes til afkøling. 
Bland dressingen og hæld den over salatblandingen. 
Til sidst toppes med de ristede solsikkekerner :)







Ingen kommentarer:

Send en kommentar