Søg i denne blog

onsdag den 5. august 2015

Stilhed på bloggen

Der er meget stille her på bloggen lige pt. Det er til dels fordi vi har været i sommerhus hvor der absolut ingen internetforbindelse er - som i ikke engang EDGE. Til anden dels, fordi vi (mig og gemalen) er begyndt på LCHF og lige nu kører striks efter Jane Faebers bøger og opskrifter, så der er ikke så meget nyfundet og spændende i det.
Endnu! For jeg har ikke tænkt mig at lave mad efter en bog for altid og jeg skal også nok begynde at hitte på nye spændende ting igen, men det er simpelthen så stor en omvæltning i kosten og man skal tænke på en fuldstændig omvendt måde af hvad man har været opdraget med hele sit (i hvert fald voksne) liv. Budskabet lyder:
Masser af fedt (38% fløde, smør, 38% creme fraiche, sødmælk, kokos olier, osv), tunge grøntsager, kerner, æg, kød og "rene varer" uden alle de tilsætningsstoffer, som vi har fået en tendens til at være fan af - og hvor er der egentlig mange af dem når man kommer til at kigge sådan en varedeklaration igennem! Så kan det godt være at nogle mennesker nærmest skammer sig over hvis de har kommet fuldfed 38% fløde i sovsen, men man burde faktisk også give det en ekstra tanke, at man uden at tænke sig om hælder diverse sødemidler, smaggivere og andre kemisk fremstillede tilsætningsstoffer. Stoffer som man reelt set ikke ved hvad gør ved kroppen..
Og faktisk kan jeg hilse og sige at vores appetit har indstillet sig efter, at den får meget mere energi fra fedt og protein og derfor ikke behøver ligeså store portioner eller måltider som tidligere. Plus at jeg ikke tænker på mad hver time.. Det er faktisk virkelig rart! For jeg er ikke sulten så ofte som før. Hvilket faktisk er ret praktisk eftersom jeg er begyndt at arbejde som lægevikar, hvor man aldrig rigtig ved hvornår og i værste fald om man får frokost pause.
Jeg er altid lidt kritisk overfor nogen der lover det ene og det andet, men det gør hun faktisk ikke i de bøger. Så kan jeg godt lide at der er noget dokumentation for og artikler der beviser at det faktisk virker. Og når der er nogen der beviser noget er der stort set også altid nogen der beviser det modsatte, så det kan selvfølgelige også findes. Men sådan er det nu engang med videnskab.

Nu er det ikke fordi jeg er blevet totalt fanatisk LCHF og aldrig har tænkt mig at sætte tænderne i en god fynsk brunsviger ude fra tankens bageri mere, men jeg må sige at jeg er meget glad, for den positive indvirkning det har på min sult og mit energi niveau. Jeg tror på at man skal gøre det der fungerer bedst for en selv og det kan være meget svært at skære alle over med en kam. Så må man jo også gøre op med sig selv hvor meget man går op i det, men jeg synes måske man skylder sig selv at prøve, for det kunne jo være det kunne ændre ens hverdag til det bedre.

Men for ikke at falde i fælden og gufle en halv brunsviger sidst på eftermiddagen, bare fordi den lige stod i kaffestuen inden man tog hjem, har vi lavet madplan.
En fuldstændig skemalagt madplan udfærdiges hver søndag og så handler vi til hele ugen. Og jeg må sige at det faktisk er virkelig virkelig lækkert det her med, at der bare er taget stilling og handlet til alle måltider! Puh jeg føler mig lidt gammel når jeg siger det og faktisk mener det.. For hvad blev der af spontan indkøb af frisk pasta, laks og yndlings isen i føtex en random tirsdag aften? For det første er der bare ikke så meget tid til at spekulere over hvad man skal have at spise, når man arbejder og først kommer hjem når maden faktisk skal til at laves. For det andet er det billigere.
Og når det så er sagt, så sker det til dels stadig, men ikke så meget som før.

Jeg kan i øvrigt anbefale Jane Faebers blog Madbanditten (også til ikke LCHF folk) for masser af ny inspiration til madlavningen.

Jeg har faktisk lavet en LCHF opskrift nu jeg tænker mig om, helt tilbage til sidste efterår. Den kan jeg jo så passende linke til nu. Næsten LCHF i hvert fald. Put et æg mere i, skift det hvedemel der bruges ud med f.eks. kikærtemel og vælg lidt bedre pølser end føtex billigste ;)
Nu vil jeg se video om objektiv neurologisk undersøgelse og så i seng. God onsdag derude!

Blomkåls pølsehorn

Ingen kommentarer:

Send en kommentar