Søg i denne blog

torsdag den 22. september 2016

Om at skulle bage macarons

Den lille franske makron, et lille stykke af himlen. For nøj hvor smager de godt! Altså, jeg elsker elsker marengs, de helt klassiske marengskys er noget af det bedste slik jeg ved. Ren sukker... Hvem sagde sukkergris? Macarons tager det så lige skridtet videre og kommer fyld mellem to marengs bunde. Man kan fylde dem med alt hvad hjertet begærer - ganache, cremer, marmelade osv.
Indtil videre har min farvorit været med karamelcreme. Jeg troede det var en større videnskab at lave den her lækre, cremede karamelcreme, men det viste sig at være det letteste nogensinde. Cremen er simpelthen lavet af kondenseret mælk på dåse. Man finder en gryde der er stor nok til at dåsen kan ligge deri helt tildækket af vand. Der skrues fuldt op for blusset indtil det koger og herefter skrues ned, så det blot står og simrer. Der skal det så stå i 3 timer og vupti, når dåsen åbnes er der den lækreste karamelcreme - det er smart! Cremen kan sikkert laves på en mere avanceret måde også, men jeg er nu altså fan af den her måde, for det smager vanvittig godt.
Karamelcremen kan blandt andet bruges til at fylde i macarons, men også til morgen grød, i andre kager og på brød.

I søndags da vi holdt barnedåb, havde jeg sat mig for at der (også) skulle være macarons.
Vi havde derudover bestilt den yndigste kage hos konditoriet Kagedåsen i Odense. De er vanvittigt dygtige og laver de lækreste kager! Desuden utrolig søde og lydhøre for hvad vi gerne ville have. Den blev oveni købet bagt glutenfrit, så min gode veninde Camilla, som har cøliaki, også kunne tage et stykke. Vi havde valgt kombination af passionsfrugtmousse og tobleronemousse. Hold nu op hvor smagte det godt. Det satte i hvert fald gang i min indre kagebager og jeg fik helt lyst til at eksperimentere med nye former og smage i det søde køkken. Der er et par ideer jeg går og arbejder lidt med, blandt andet en æble-cheesecake m. karamel og en lagkage med brombær, rosmarin og hvid chokolade. Yes nu er det skrevet og så har jeg forpligtet mig! Nu tilbage til macarons.

Jeg havde indtil sidste uge aldrig prøvet at bage macarons før og var egentlig ret nervøs over det, fordi det tit er noget man ser der volder problemer i "Den Store Bagedyst", Masterchef osv.
Men jeg må sige at det gik over al forventning. Har fundet en opskrift på Maja Vase som tilsyneladende fungerer super godt.
Jeg følger den til punkt og prikke, ned til mindste gram. Og det er vigtigt. Lavede en portion hvor jeg var sådan lidt lala med mængderne og tilmed kom for meget grøn farve i, og så kollapser de altså. Til dåben i søndags bagte jeg 90 macarones i grønne, lyserøde og hvad der skulle have været lilla pasteller.. De grønne og lyserøde blev utrolig vellykkede, men den lilla var altså mere mørkegrå end lilla og flere af dem var også revnet. De grønne havde jeg fyldt med lemoncurd og de lyserøde/lilla med karamelcreme. I ugen op til havde jeg bagt en prøveportion med kakao og karamel - de er stadig min favorit. Jeg synes kakaoen lige giver karamellen lidt bittert modspil.

Så jeg har, igen, ikke opfundet den dybe tallerken, men jeg vil gerne give mine erfaringer videre. Det er hermed gjort.
I dag har vi fået den lækreste vietnamesiske pho til aftensmad, den er til gengæld fuldstændig hjemmekonstrueret - der kommer opskrift og billeder hen over weekenden. Den kan I godt glæde jer til! Her lidt billeder af Frejas yndige dåbskage og de hjemmebagte macarons :)











Ingen kommentarer:

Send en kommentar