Søg i denne blog

søndag den 20. november 2016

Chili con carne er altid en god ide

I fredags holdt jeg (meget) forsinket fødselsdag for mine skønne, dejlige veninder. Mest af alt var det en undskyldning for at samle pigerne til god mad, tøsesnak og fest. Det er første gang siden jeg blev gravid at vi var samlet til sådan en aften, og hvor var det bare skønt!
Aftenens tema var mexicaner fest. Da Freja skulle døbes fik vi lavet fine invitationer på vistaprint og jeg synes der er et eller andet over at få en rigtig invitation frem for en facebook invitation eller en sms. Så jeg havde bestilt invitationer der passede til aftenens mexicaner tema.
Mexicansk tema er altid er sjovt synes jeg, der er mange muligheder for at pynte op, maden er god og let at lave til mange mennesker. Jeg havde egentlig forestillet mig, at vi skulle have en masse forskellige små retter, men det var i sommer da det var 25 grader og lækkert vejr jeg havde tænkt det. På en eller anden måde, passede det bare ikke helt til 8 grader og øsende regnvejr. Så jeg sadlede om til en lidt tungere, varmende middag og som sagt er chili con carne ALTID en god ide. Den blev serveret med ris, en mexicansk majs salat, guacamole og tortilla chips. Jeg lavede den om formiddagen, så den fik lov at stå og simre i næsten 6 timer inden den blev serveret. Og så smager den bare endnu bedre.
Til pynt havde jeg søgt inspiration på pinterest, der lå rigtig mange flotte billeder fra mexicanske brylluper og fejringer af Cinco de Mayo som er en vigtig politisk dag i Mexico.
Det er et enormt farverigt tema at pynte op efter og det kan jeg godt lide. Jeg synes selv bordet blev ret festligt at se på. Jeg har desværre ingen billeder af maden, men I må nøjes med billeder af det farverige bord i stedet :)
God søndag derude!

Chili con carne 4-6 pers. 


  • 500g hakket oksekød 8-12%
  • 2 løg fint hakket
  • 2-3 fed hvidløg, fint hakket
  • 2 chilier, fint hakket
  • 2 peberfrugter
  • 1 dåse maj
  • 2 dåser kidney bønner
  • 2 dåser hakkede tomater
  • 1 dåse tomatpure
  • 1 oksebuillon blandet op i 1L kogende vand, eller oksefond hvis man har det
  • 3 tsk stærk paprika
  • 2 tsk chiliflager
  • 2 tsk spidskommen
  • 2 tsk koriander
  • 2 tsk kanel
  • salt og peber
  • 2 stykker 70-80% mørk chokolade


Hak løg, hvidløg og chili. Svits det i lidt olie på en pande eller i gryden. Herefter steges kødet, jeg plejer at gøre det på en pande for at få met mulig stegeskorpe, men man kan også sagtens gøre det i gryden. Herefter tilsættes Peberfrugt, majs, kidneybønner og tomatpure. Herefter tilsættes de hakkede tomater og oksebuillon. Lad det stå og simre en halv times tid. Så tilsættes krydderierne og den mørke chokolade, lad simre mindst 30 min mere og smag til med salt og peber. 
Den kan både serveres med ris, med guacamole og tortilla chips eller begge dele. 

Mexicansk majs salat 4-6 personer

  • 2 dåser majs, eller majs fra 4 friske majskolber
  • 1 dåse sort bønner
  • 1 rødløg hakket fint
  • 1/2 squash
  • 4 tomater
  • Et kvart rødt spidskål
  • Friske koriander
  • 1 dl friskpresset limejuice
  • 2 tsk honning
  • 2 spsk smagsneutral olie
  • 1 tsk æblecidereddike
Grøntsagerne blandes sammen og dressingen hældes over lige inden servering :) 









Ingen kommentarer:

Send en kommentar