Søg i denne blog

lørdag den 22. april 2017

Sommerkage m. mandelbund og friske frugter

I påsken var vi på påsketur med min fars familie, og da Freja snart fylder 1 år (shit, hvor blev tiden af) var det jo en oplagt mulighed at holde lidt fødselsdag for hende.
Jeg er ved at blive udredt for hvedeallergi, så alt hvad der hedder hvede skal jeg holde mig fra indtil jeg ved med sikkerhed om jeg kan tåle det eller ej. Det udfordrer mig en del i køkkenet, både i forhold til madlavning for der er hvede i utrolig mange ting man aldrig har tænkt over før, men også i forhold til bagning. Så jeg skulle ligesom finde på noget andet end den traditionelle lagkagebund.
Og resultatet blev denne her sag, det er hverken de bedste billeder eller den pæneste kage jeg har lavet, men den smager sindssygt godt og er ret nem at lave :)

Opskrift til 15 personer

Mandelbund:

  • 5 æggehvider
  • 2,5 dl sukker
  • 250g mandelmel
  • 60g smeltet smør
Vaniljecreme:
  • 2,5dl piskefløde
  • 2,5 dl cremefraiche 38%
  • 4 spsk flormelis
  • 1 tsk ren vaniljepulver 
  • Kornene fra 1 stang vanilje blandet med sukker
Derudover frisk frugt i store mængder :) Jeg brugte hindbær, jordbær, kiwi og blåbær. 

Sådan gør du:

1. Pisk æggehviderne stive så du kan vende skålen på hovedet uden at det glider ud
2. Sæt smørret til at smelte, men hold øje så det ikke brænder på. Tag det af blusset og lad det køle helt af
3. Tilsæt herefter sukkeret lidt af gangen under piskning
4. Vend derefter første halvdel af mandelmelet i hvider og sukker. 
5. Tilsæt smørret og vend den sidste halvdel mandelmel i
6. Smør en springform med lidt smør og drys med sukker. Hæld dejen i formen og bag den ved 180 grader i ca. 20 min. 
7. Imedens bunden bager, laves vaniljecremen
8. Bland alle ingredienserne i en skål og pisk til du får en blød, men fast creme.
9. smør cremen over den afkølede bund i en passende mængde og pynt med frisk frugt






Ingen kommentarer:

Send en kommentar